Tang

Tang dynastiet (år 618 e.k. – 907 e.k.)

Efterfulgte Sui dynastiet og derefter kom De fem dynastier. Områdemæssigt afløser dynastierne hinanden.

Verdens mest folkerige hovedstat på denne tid på ca. 2 millioner lå her. Tang dynastiet anses i dag som værende et kinesisk højdepunkt bl.a. med udbredt fredelig samhandel. Men myrderier i begrænset kongelig omfang hører til magtfordeling og ny overtagelse. Kejseren formåede at samle hele det kinesiske rige.  Tang tiden bragte økonomisk vækst med sig.  Ris produktionen øgedes. Samhandelen med omverden øgedes. Mangeartede religion tillodes indpas herunder kristendommen i sin daværende form. Buddhismen og de konfucianske tanker spillede meget ind. Som sædvanlig betød nepotisme en afgørende rolle.  Mange rige vasal stater betalte tribut til Kina.

Der kom en tid i Tang dynastiet med stor rigdom og stor viden lærdom. Men krigstider har altid eksisteret dog mest i udviklings områder og yderområder.

Landbrugsmæssigt blev tedyrkning populært i 700tallet, hvilket bl.a. førte til opførelsen af tehuse. Tedyrkning blev ovenikøbet gjort til et statsmonopol. Statsmonopolerne kom også til at omfatte salt og alkohol fremstilling.

Udover at Tang dynastiet fremstår som måske det mest fremgangsrige og udviklingsmæssige, var det indre ofte omfattet af det modsatte nemlig omfattende oprør med mange døde til følge, og efterfulgt af gode blomstrende tiden og efterfulgt af ny oprør. Kinas mange stater bekrigede uophørligt hinanden.  Undertrykte borgere og bønder, korruption og illoyalitet i militæret førte som så ofte før til oprør. Eunukker var en udbredt magt ved hoffet.  Deres magt har haft varierende styrke. Kejserlige myrderier har altid haft .

Tang keramik

 

Den mest epokegørende udvikling inden for kinesisk keramik er i Tang perioden.

Den hvide keramik udvikledes. Den er vægtmæssigt umådelig let.

Under tang dynastiet udøvedes livlig handel med bl.a. Indien og persien m.fl., det ses bl.a. i keramikken i motiver og formgivning. Den indiske lotusblomst optræder, også ved og græske amfora etc..  Også den blå (kobolt) farve kommer til.  De mest almindelige antikviteter fra Tang perioden stammer fra gravfund, som er gjort i store mængder.  Det skulle være således at ægte Tang gravgods føles umådeligt let. Gravgodset i form af heste, kameler, gravvogtere, personale til at hjælpe i eftermælet, fødevare krukker, vaser, væske beholdere etc.  Samlere har stor interesse i alle disse.  Starten skyldes den engelske udgravning til jernbaner i Kina i 1820erne  , hvor de stødte på de mange Tang grave o.a. hvilket gav ophav til en voldskom samlerinteresse.  Heste keramik fremstillingen er ikke efter de små mongolske prezewalski heste, men de store importerede baktriske hest. Farverne under glaskuren er de gule, brune, grønne og i tilfælde blå.  Figurerne aer altid hule, sammensat af flere dele og ofte kun af to dele.  De er fremstillet til begravelsesformål og aldrig beregnet på at skulle ses eller beundres af de levende.

Tang tidens brugskeramik er forfinet i forhold til tidligere tiders keramik.  På skåle, kander, kar, fade etc. påfører man nu oftest en hvid begitning, som derefter koloreres måske flerfarvet.  Farverne er typisk gule, rød brune, grønne med ufarvet bundrand. Glasuren er flydende. Brændingen kan efterlade en meget fin spindelvævskrakelering.  Skærven (selve keramikken) er lys eller lys rødbrun.

Denne keramiks karakteristika er at den er ikke forsynet med fodrand, den står fladt på bordet.

Tang spejle

Tang spejle har sit udspring i den forudgående Han periode. Tang dynastiet strækker sig over en endog meget lang periode, nemlig over 300 år.  Befolkningens påvirkning i denne meget lange periode er naturligvis enorm. Modefænomenet har sit udspring i den meget tidlige Han dynasti periode (som går forud for Tang dynastiet), som udspring af perioden over formidabelt fint fremstillede bronze kar. Bronze spejlede vil jo normalt være tydeligt eroderet af tiden tand.  Spejlene er poleret helt glatte på brugssiden, og fungerede naturligt som spejl også ved kvindernes toilet borde.  Mange størrelser har eksisteret. De mindre til små spejle har alle en knop med hul igennem, som gør spejlet krops bærbart, dels som maskot, dels som alle steders eksisterende overtro. Der er ingen alternativ til overtro.  Moden (Man kan sagtens tale om modefænomen, selv om det er flere hundrede år siden) holdt sig, og mængden af producerede spejl øgedes. Alle spejle er smukt dekoret på modsatte side af selve spejlfladen. Dekorations typerne er uendeligt varieret. Kun fantasien sætter grænse. Al ting har dog en ende, også denne mode, men hvornår er svært at præcisere.