Inkariget

Inkarigets begyndelse

Inkariget (Tahuanitinsuy), startede som et lille samfund i det nuværende sydlige Peru. De oprettede byen Cuzco, hvor de byggede små hytter af sten og ler. Opblomstringen af Inkafolket, sker fra området omkring Titicaca søen. Den første beskrevet Inkahersker (Sapa Inka) er Manci Capac, som man mener var høvding for et hulefolk, som han ledte fra Titicaca højlandet til Cuzco, for at slå sig ned som agerbrugere. Han blev tilbedt som søn af Solguden Inti. Derfor blev de efterfølgende Inkaherskere også betragtet som sønner af solen.

Manci Capac regerede i 40 år, men det var den 7´ende Inka, benævnt som Patacuti, der herskede i årene 1400 til 1418, der udviklede Inkafolket og gjorde det voldsomt dominerende. Når Inkaherskeren døede blev den af hans sønner, som egnede sig bedst, udpeget til næste Inkahersker. Han arvede sin fars privileger, men ikke ejendom og rigdomme. Derfor var det nødvendigt for ham at erobre og overvinde nabo samfund. Det kunne både være ved militære magt og diplomatiske annekteringer. Af de erobrede nabokulturer kan blandt nævnes Chimu, Moche og Nasca.

Inkaerne tillod de erobrede samfund at bevare sine egne religiøse forhold og kulturelle værdier. Derfor kan Inka betegnes som pseudonym med præcolumbiansk keramik, da de erobrede kulturer fortsatte med sine egne keramiske og dekorative stilarter. Inkaerne inkorporerede den erobrede kulturs traditionelle forhold i sin egen kultur, derved kunne de leve i fredelig sameksistens. Dog skulle den erobrede kulture betale skat til Inkaherskeren og anerkende Inka som den ledende hersker.

Derfor mener man at Inkariget i sin stormagts periode levede på omkring en 2400 kilometer lange strækning, der i dag er Peru, Chile, Bolivia, Ecuador, Columbia og Argentina. Her havde de omkring 700 forskellige talesprog, men intet skriftsprog, som de 10.000.000 indbyggere talte. Inkaerne var gode til at udtrykke sig gennem kunst og nogle historikere mener at inkaerne skrev ved hjælp af symboler.

Inkafolkets religion

Inkafolket tilbad solguden og naturreligioner. De byggede templer af megalitter, der er store sten, til ofringer, da de troede at det var den måde guderne blev formildet på. Selv om de troede at bjergene var guder, som hørte deres bøn, var den vigtigste gud solguden, Inci. De smukkeste og raske 6 til 15 årige børn blev ofret. Ypperpræsten førte børnene op til de høje bjergtinder, hvor de fik en berusende drik. Dette kunne være fra de  cermonielle-kar der også benævnes som “KERO”. Herefter blev de kvalt, slået i hovedet eller efterladt bevidstløse i kulden. Byerne var samlingssted for de religiøse ofringer til solguden, af blandt andet lamaer, ikke mennesker.

Inkafolket troede på reinkarnation og døden kun var en passage til et himmelsk paradis. Mumificering af afdøde, ceremonielle begravelser med mad og tøj, betød at han eller hun var forberedt til det næste liv.

Når inkakejseren døde blev han i sit plads, hvor hans ayllu (et traditionelt samfund i Andesbjergene, som han behandlede som sin familie) vogtede over hans afdøde legeme og administrerede hans ejendomme og rigdom.

Inkarigets  endeligt

Den præcolombianske Keramiske kultur og hermed Inka kulturen ender med Spaniernes krigeriske erobrings togter ned gennem Sydamerika. Spanierne interesserer sig for 2 ting; at gøre Inkaerne kristne, og at skrabe mest muligt guld sammen til den Spanske konge, og sig selv.

Det er den Spanske general Pizarro der gør erobringstogt sydover gennem Inkas land. Da de ankommer til hovedstaden Cusco, modtages de fredeligt og imødekommende af Inkaerne. Den spanske general Pizarro indgår en aftale med Inka herskeren Atahualpa, om at spanierne får guld i overflod og Atahualpa og Inkaerne bliver fri.

Spanierne tager mod guldet, dræber Atahualpa og de fremmødte Inkaer. De stjæler alt guld fra Inkaernes hellige steder, smelter det om, og tager de bedste Inkaborgere med som slaver. Mange af Inka indanerne dør af de europæiske sygdomme som spanierne har medbragt. De overlevende Inkaerne flygter til Machu Picchu, og videre ind i det uvejsomme Vilcabamba. Efter 40 år bliver den sidste Inka hersker lokket fra Vilcabamba, til at møde spanierne i Cusco, hvor han blev dræbt.