Bahia

Bahia kulturen

Bahia kulturen var aktiv omkring år 500 fk. – 500 ek. Folkestammer udviklede sig til klaner, shamanen var den gudelige leder, og overlorden var den praktiske leder.

De levede ved Eudadors nordlige øst kyst, hvor husene blev bygget af bambus og andre naturlige materialer. Lamaen blev anvendt som pakdyr og dens uld blev brugt til tekstilarbejder. Bahia kulturen levede af fiskeri, jagt, samt dyrkning af jorden med avl af frugt, grøntsager, majs, tomater, peanuts og squash. De var dygtige handelsfolk og selv om køretøjer ikke var opfundet så handlede de langt mod Nord og Syd, også af søvejen. Konkylier i form af Spondylus var vigtige i byttehandel, da penge ikke var opfundet.

Bahia keramikken

Bahia keramik hører til nogle af de ældste præcolumbianske keramikker. Det var de mere elite mæssige begravelser der var forbundet med jordhøje og de meget rige gravgods-gaver. Deri var lagt keramik såvel som arbejder i ædelmetal, da jern endnu ikke var opfundet.

Kulturel keramikken ​

Kulturel keramikken​er, som for kulturerne formodes, forbundet med livsforholdene.  Nuværende religioner som kendes, er i sagens natur ikke kommet til landene.  For at klare livsforholdene formodes de lokale kunstneriske tilblivelse at få indvirkninger på naturens voldsomheder i form af voldsom regn, voldsom tørke, voldsomme oversvømmelser, voldsom mangel på frugtsommelighed, mangel på krigslykke etc. Alle disse forhold må formodes at kunne hjælpes i den ønskede rigtige retning med hjælp fra fremstillede relikvier. Hvad får en præcolombiansk kultur, når man ikke havde de nuværende religioner til at anmode om hjælp, når man nu ikke selv eller sammen kunne klare en situation. Det må formodes at bruge hvad men i religiøs øjemed nu havde fået udviklet gerne sammen og gerne med den selvbestaltede eller valgte shaman – (guddommelig samfunds religiøs leder).

Man beder himlen eller tilsvarende guddommelighed komme til hjælp, ved at tage kontakt med en nu religiøsgjort genstand, med eller uden shamanens hjælp, at gå direkte til den ønskede guddommelige eller bede den religiøs gjorte relikvie gå til det/den gudkommelige og bede kom hjælp.

Det sker at det lykkes.