Chimu

Chimu kulturen
I Peru’s nordvestlige kystland blomstrede et antal småstater op, hver for sig, inden for hver sin meget afgrænsede kunstvandede dal. Chimu kulturen, menes at være opstået i kølvandet på Moche kulturen, i omkring år 900. Den havde ophav ved den gamle hovedby Chan-Chan, i Moche dalen. Lederen havde titlen “Chimu”.Landbruget med kunstvanding og fiskeri var begge vigtige for Chimu Kulturen. Chimuerne hældte mere til tilbedelse af månen frem for solen. Man mener at det var fordi solen blev tilskrevet de negative tørkeforhold, der var, ved for lidt regn.
Chimu keramikken
Moche og Chimu keramikken har store ligheder. Derfor omtales Moche også som tidlig Chimu keramik. I den ældre Chimu tid er keramikken (rødlig/brunlig). Derfor kan den sammenfalde med den forudgående Moche kultur, som også har rødlige/brunlige farver. Men man mener at omkring 75 % af den senere Chimu keramik, har en klart genkendelig sort keramik og er formnemt detaljeret i mønstret. Den skinnende sorte keramik finish, mener man er opnået ved brænding, ved høj temperatur i lukket ovn, og ved at holde ilt ude.Chimu keramikkens fremtoning forekommer naturalistisk, ligesom dekorationen. Keramikken fik ofte form af dyr eller menneskelige figurer evt. placeret på en kasseform. Keramikken har dobbeltkar, dobbelttud, bærebøjler, stigbøjlekar, og fløjtekar. De benævnes som fløjtekar da der opstår en fløjtelyd, når indholdet hældes ud.
Tidslinje
Man taler også om den ældre Nascha kultur, der var omkring år 100-600, og den yngre Chimu kultur, der var omkring år 100 – 1400. Hver af disse kulturer havde sin egen karakteristiske keramik. Keramikkulturen vedholdtes til Inka indianerne erobrede områderne omkring år 1400 e.k. De enkelte kulturer levede egenhændigt, kun ved krigstilstande enedes man om en egentlig leder. Inkaernes ledelsesstil ændrede dette til en permanent leder baseret på erobringer. Inkariget i al sin vælde varede fra ca. 1100 til 1400. Herefter tog spanierne over.