Song

Song Dynasty i Kina år 960-1279

Song dynastiet efterfulgte, de frem dynastier og de ti kongedømmer. Når Song angives som et mindre dynasti må det jo siges at ære ukorrekt, dynastiet nåede en alder på ikke mindre end 300 år. Grænserne skrumpede godt nok sammenlignet med Tang perioden.  Song efterfulgtes af Yuan. I spidsen for Yuan dynastiet finder vi mongolernes Djengis Khans barnebarn ved navn Kublai Khan, som faktisk ved sædvanlige krigshandlinger tog herredømmet over Song dynastiet der blev til Yuan dynastiet.

For Song dynastier skelner man mellem nordlige Song (960-1127) og sydlige Song (1127.1279), Mongolerne besatte det Nordlige Song. En række opfindelser/nyskabelser kom til Verden under Song. Papirpenge fandt vej. En stående flåde oprettedes. Kompasset, og ikke mindst sort krudt, dog oprindelig som underholdnings objekt.

Befolkningen fordobledes under Song dynastier. Det skyldtes ikke mindst ved udvidelsen af risdyrkningen og indførelsen af en ny rissort der gav tidligere modning. Vandingskanaler har været afgørende ved ris dyrkning. Befolkningen taltes i millioner og byer voksede op. Kunst udvikling fandt sted i alle kunstretninger.

Keramikken

Keramikken når måske sit Zenit højdepunkt. Keramiske variationer, gennemsigtige glasurer og også farvede glasurer viser keramik kunstnernes dygtighed. Mange nye glaserings ideer kommer frem. Formerne er typisk enkle, fine monokrome (ensfarvede) glasurer.  Man skelner nu mellem, lertøj, stentøj og porcelæn.

Den rene grønne Celadon glasur bliver populær. Ofte også inspireret af lotus blomsten. Denne glasur har sit udspring i efterligning af jade. Det fortælles at forgiftede fødevarer serveret på celadon madskål skulle efter sigende afsløre såfremt maden var forgiftet, måske forsætligt. En lille madskål, meget genkendelig og ønsket af samlere viser på undersiden den typiske lotus blomst og på indersiden i bunden to rundt svømmende fisk, bare èt af deres symboler, har betydende ægteskabelig positivitet.    

Keramik – Celadon

En anden meget tyndt fremstillet tidlig porcelæn (qingbai) leveredes ofte med en metal kantring, for at beskytte den fine keramik / tidlige porcelæn, gerne lys blå eller grønlig glasur. Porcelænet menes at have sin start opblomstring her under Song. En anden lidt grovere brugskeramik, stentøj, er gerne med hvidgul glasur og brune sepia farvede bladtegninger. Brugskeramik kunne være på gullig bund og med ophøjede reliefagtige brunlig dekoration (Tzu Chou yao). Nordlig Celadon glat grøn med indtrykt dekoration.   

Chün yao – underst grålig og øvre blålig og gerne med en dyb violet plet, øverste rand brun. Temmoku, en lille folkelig te skål, med brunglasur med lodrette massestriber i glasuren.   

Japanernes te drikke kultur skulle efter sigende have fået sin opstart her fra nabolandet. Keramikerne opfandt mange smarte finesser i forbindelse med brændingen i ovnene, de kunne pålægge keramikken papirklip, løvblade m. v. hvilket efterlod en yderst spændende overflade. Brugen af løvblade efterlader en yderst charmerende skål. 

Offerskåle fra Song  omkring år 960-1127/1279. De 4 små flade undertallerkener er ofte anvendt i forbindelse med ofring af f.eks. ris, som blev placeret på tempel hylder. De anvendes igen og igen. De er ofte keramisk flot udført og glasere i tidens takt, og ofte udført i en “billigere” uglaseret udgave.   

Jade, Nephrit

Jadens popularitet er stadig helt i højsædet med den uændrede beundring, også stadig ved gravsætninger. Og nu også med øget værdi som skønheds objekt. Og stadig som åndelig beskytter, som maskot. Mang skæringer som beast beskytter. Mange skæringer som rituelt drikkekar. Pi skiver, runde, flade med passende midter hul, skæringer med meget svungne dragemotiver med religiøs tilsnit.  De meget svungne dragemotiver er genkendelige for denne periode. Små langstrakte hunde og meget andet.  Den hvide jade er meget eftertragtet. Den grå, brune, brogede er typisk for de ældre perioder.