Machang-området

Machang, et byområde i Gansu provinsen

Machang er et byområde der ligger vest for Beijing i Gansu provinsen, Kina, denne provins er et langstrakt område. Navnet Machang er anvendt for neolitisk keramik fundet i området, keramikken angives til at være fra omkring 2300-2000f.k. og Gansu-Yangshao kulturen overordnet, herunder Majiayao kulturen og fundsteder navngivet Machang, som nævnt i Gansu provinsen. Man taler om 3 faser: Majiayao (3300-2500f.k.), Banshan (2500-2300f.k.), Machang (2300-2000f.k.)

Keramikken

Det var primo 1900 tallet at svenske arkæologer udgravede i området. Den fundne keramik, er fra neolitisk tids periode, omkring tiden 3900-1500 f.Kr., og benævnes Machang, fordi fundene har fået navn efter området.

Keramikken der er u-glaseret, er fremstillet i rødbrun ler der er blevet brændt. Den er ofte malet i meget genkendelig mørksort fremtoning med geometriske mønstre. Disse er som oftest cirkelrunde.

Mindre krukker ses ofte bemalet i genkendelig mørksort fremtoning med geometrisk mønster, cirkelrunde mørke bemalinger genkendes ofte. Sort farve med okkerrød jordfarve. Qijia (2200-1600f.k.) kulturen fulgte efter i Gansu provinsen.  Præcis datering af et objekt må anses for umuligt da intet skriftligt er efterladt med et objekt. Kulturperiode angivelserne naturligt omtrentlig med mængde af åremål mellem start og end.