Nias

Nias en Ø i Indonesien

Nias er idag også er kendt for Tsunami katastrofen der indtraf den 26. december 2004.

Men Nias kultur har udviklet sig siden Arons tid både ved sin særprægede byggestil såvel som stenaltre. Befolkningen, som i dag er turistbesøgs område er især kendt for sine egne religiøse skikke, som bl.a. omfatter begivenheder hvor unge mænds atletiske konkurrence ved højde spring i forbindelse med op konstruerede stensætninger.

Figurerne

De viste  træ figurer er høvdinger med udsmykket hovedprydninger, som Nias folket anbragte øjenhøjde på færdselsvejen op til den lokale konge, i mindre tagbærende huse på stolpe.

Transport af Megalit-stenen

En interessant foto gengivelse, der er over 100 år gammelt, viser hvordan Nias folket med deres “primitive metode” transportere den måske 20 tons tunge kæmpe sten. Man ser den tunge sten, der er forseglet af egnede stolper og tov værk, og her er det særdeles interessante, at der er en umådelig stor menneske mængde der omgiver stenen. Hvorved vi kan tænke os at en sådanne utænkelig transport kan finde sted alene ved hjælp af menneskelig muskelkraft.

Og dette fordi tons tunge megalit sten opstillet i helt andre kulturer, som får nuværende moderne menneskebetragtninger til mange fantasier om transport.  Det omtalte billede gengiver hundreder unge mænd iført alene lændeklæde og spyd omkring megalitstenen,  klar til aktion. Man forestiller sig hele befolkningens deltagelse i træk/slæbetransporten.