Aguaruna Kulturen i Peru

Aguaruna kulturen i Peru

Amazonas jungle i Peru, Brazilien.  Den indre del af Peru består også af jungle og original befolkningen er også indianere. Denne samling Aguaruna er af nyere dato og indsamlet i l970erne. Derfor er denne ikke præcolumbiansk.

Aguaruna samlingen

Hovedparten af Aguaruna samlingen befinder sig på Nationalmuseet, men OnlineMuseum har også artefakter fra  Aguaruna samlingen.  Samlingen har være udstillet rundt omkring i Danmark, og medierne fortæller om junglefolk og deres levevis.

Det fortælles at INKA indianer folket også forsøgt at inkorporere Aguaruna kulturen, men dog helt uden held. Man finder faktisk ikke INKA i jungle områder.  Man taler om at kulturen udviste en hårhændet krigerisk fremtræden.  De junglemæssige forhold har ikke været INKA erobrernes foretrukne. De har i øvrigt levet i spredte bosættelser, familiemæssigt hver for sig knyttet sammen, lige som i alle andre kulturer.  Mændene stod for det jagtmæssige, kvinder for det huslige herunder keramik fremstilling. I dag er kulturen meget lig alle andre ganske op to date og engageret i tiden udvikling. På det religiøse område spiller, som sædvenlig i alle kulturer, naturen og naturens forunderlige forhold fuldt ind.