Præcolumbiansk

Præcolombiansk/før Christoffer Colombus år 1492

Hele Amerika

Alle indianske folkeslag stammer fra asien, alle nedstammer fra nomader indvandret via Sibirien via Berings strædet, man mener i mange bølger a mindre grupper for måske 40.000-20.000 år siden. Istiden sluttede som bekendt for ca.11.000-18.000 år siden.  Under istiden blev enorme mængder vand i form af is ophobet i forøgelse af is mængden, dette indebar naturligt meget mindre mængde vand i alle havene.  Vandstanden var langt langt lavere end i dag.  Dette har givetvis frigivet vandreruter langs is randen, også muliggjort til vands per båd, kano, kajak etc. langs Berings strædet.  Den Grønlandske befolkning har fulgt samme baner for migration til Grønland.

Den præcolombianske tid omfatter alle Nord, Mellem og Syd Amerikanske områder fra før Christoffer Colombus 1492 e.k. Adskillige præcolombianske folkeslag blev genkendelige på særlige kendetegn ikke mindst på de keramiske arbejder til husholdning såvel som til rituelt brug og ikke mindst jordfæstelser.  Mange af disse forhold ophørte med at finde sted og er alene genopdaget gennem arkæologiske udgravningsfund.

De gamle præcolombianske folkeslag accepterede umiddelbart hvad de indtrængende spaniere kom med af især religiøse forandringer.  Men kun umiddelbart, rigtig mange af deres originale forhold fik de listet ind skjult i de nye forhold, og i dag ses mange af deres skikke bevaret og virkeliggjort. Inka indianerne i Sydamerika blev besejret af Spanieren Franisco Pizarros omkring 1530e.k. Aztekerne og Mayaindianerne i Mexico blev besejret af Spanieren Hernán Cortés omkring 1520e.k.

Under istiden strakte isen sig i Nord Amerika fra nord til syd i to kæmpe formationer efterladende et isfrit midte område hvor migranterne efter sigende kunne vandre syd på. Jagt på de dengang store i området levende mammutter, mastodonter, uldhåret næshorn o.a gjorde det muligt at overleve.  Årsagen til de store dyrs forsvinden mener man skyldes denne fortsatte jagt.

Mange grupper blev til folkeslag der samlede sig i beboelser.  Nogle folkeslag kunne være så fremmedartede over for hinanden at de sprogmæssige ikke kunne forstå hinanden.  Det kunne være som Dansk i forhold til Svensk, russisk eller kinesisk. Landbrug opstod, fiskeri, kultivering af planter med udvikling af nye sorter. Fra kartofler (over 100 sorter), avocado, tomater til majs m.v. Hver kultur holdt sit særpræg så vel som sin overlevelses og religiøse stil i hævd.  Mere udviklede kulturer begyndte at op stå for 2-3000 f.k. siden.  Nogle udviklede sig meget avanceret.  Pyramide bygning, astronomi, lægelige forhold, skrivekunst, kalender, landbrug, teologisk forhold.  Hjulet blev opfundet men dog kun til legetøj. Transport kunne foregå på de domestiserede guanacoer der så benævnes lamaer.  Keramiske arbejder, metalforarbejdning.  Udvikling førte til en række kulturer.  Hver enkelt kultur omtales for sig.