Ming

Ming Dynastier periode  1368-1644 e.k.

Ming dynastier regeredes af Han kinesere. Før Ming hed dynastiet Yuan og regeredes af Mongolerne.  Efter Ming kom fra Nord Manchuerne til regeringsmagten. Ingen så store skifter uden de sædvanlige voldsomme krigshandlinger. 16 kejsere der efterfulgte hinanden nåede at regere landet under Ming perioden.

Landet oplevede en stor fremgang forretningsmæssigt og kulturelt. Ikke mindst kunsthåndværk og porcelænsfremstilling. Kinesiske skibe sejlede havene tyndt omkring landet. De havgående skibe byggedes i enorm størrelse, hvilket aldrig var set før. Lederen af flåden var admiral Zheng Hu, som i øvrigt var eunuk.  Han blev senere afsat og flåden hugget op, hvilket skyldtes nye tanker fra det kejserlige.

Ming Dynastiet kommer til magten

Under Yuan dynastiet var jordbruget blevet misligholdt ved den gule flod, vedligeholdelse af kanaler og diger var blevet forsømt. Kunstvandingsprojekter var blevet tilbageholdt.  Derved var store oversvømmelser bl.a. en konsekvens.  Disse forhold tilskrives som værende medvirkende til Han kinesernes oprør mod den mongolske ledelse således at Ming dynastiet ledet af kinesere kom til magten. Den første Ming kejser af slægten Zhu regerede i 30 år, iflg historien siges det at, han havde 10.000 liv på sin samvittighed, selvfølgelig af dem der tænkte anderledes. Omvendt gjorde han meget for de små bønder og de småt bemidlede i samfundet. Jordreformerne fik en eminent stor positiv virkning hos folket. Han kom selv fra bonde vilkår, og kendte derved indgående til folkets forhold.

Den Kinesiske mur

Udbygningen af den kinesiske mur kom i højsædet og ikke mindst for at beskytte sig mod mongolerne selv om disse nu var trængt tilbage til deres oprindelse. Muren består oprindelig af mange murafdelinger. Kina, har fået navn efter den umiddelbart første kejser, nemlig kejser Qin (-kina) Shi Huangdi. Han har fået æren for start udbygningen af muren. Murens længde er uomtvistelig men nok over 3000 km. Muren siges ikke at kunne ses fra rummet. Man taler om at muren har kostet over 400.000 liv. Men mange andre uhyggelige historier er fortalt.  Det fortælles at Kejser Qin var sygeligt jaloux og hvad der dermed fulgte var at han hele tiden var bange for mordkomplotter og besat af at kunne leve et evigt liv, især efter døden.

Kejser Qin er ham med det store mausoleum og de mange nu udgravede hærsoldater og oppassere. Selve mausoleet er ikke udgravet, men det menes at skulle ligne det kinesiske landskab og herunder med floder opfyldt med kviksølv, som jo konstant er flydende. Han fragtedes konstant rundt i sit rige for at tage stilling.  En dag under en sådan rejse gik han hen og døde.  Alle ansatte blev skrækslagne, hvad gør man nu?  Den døde kejser var begyndt at lugte fælt på den lange køretur. For at undgå at berette tilbage til kejserens hof og hoffolk, fandt man på at fylde en vogn med døde ildelugtende fisk som blev transporteret bag kejserens kørevogn.     

Gravfigurer

Skikken med at anbringe ler gods menneske figurer og tildels rytterfolk med i graven var en skik under Ming dynastiet.  Skikken ophørte med 1500tallet.  Store mængder er dukket op på antikvitets markederne.  Farverne er egentlig de samme som de langt mere sofistikerede under tang dynastiet (år 618-907 e.k.) d.v.s. gul, brun, grøn, hvid og også blå. Og de fremviser alt inden for tjenestefolk, kunstnerisk underholdning fra dans, akrobatik, sport etc. Fra samme periode ses drager og krigere, og også som tagfigurer med det formål at fortrænge uønskede forhold. Bemærk tagene ender altid i en bøjning og opadvisende, fordi ugudelige sager der kan nedfalde på taget fanges af den op bøjede buning og i faldet ryger bort fra huset. Gravgodset såvel som tagudformningerne er fremstillet i brændt ler gods og ikke i porcelæn.  

Indvirkning på porcelæn og og keramikken

Under den nuværende tredje kejser Yongle erobredes den nordlige del af Vietnam i år 1407. Dette forhold fik også stor indvirkning på porcelæn/keramik fremstillingen i Vietnam, men denne besættelse blev af kortere varighed. Kineserne blev krigsmæssigt kastet tilbage fra Vietnam i 1428. I år 1433 nedlagdes de store investeringer i skibsfart med lederen admiral Zeng Hu. Landet lukkede sig mere inde i sig selv. Portugiserne får indflydelse i 1557.  Et voldsomt stort land som Kina har selvfølgelig i perioden udviklet sig stærkt på utal af fronter.

Det kinesiske embedsvælde bestod for en meget stor del af eunukker.  Man lod kejseren hygge sig og gjorde det regeringsmæssige sideløbende. At være eunuk ved kejserens hof udviklede sig til en endog usædvanlig givtig beskæftigelse. I 1644 invaderer Manhurerne fra Nord Kina og overtager regeringsmagten.

Porcelæn

Under foregående dynastier fremstilledes keramikken et utal af steder. Ved Ming periodens start kom den ægte porcelænsproduktion i højsædet.  Produktionen til det kejserlige hof samledes i Ching-te-Chen. Produktion fortsattes øvrige steder. Interessen samlede sig hurtigt om det blå hvide porcelæn. Det blå hvide porcelæn er fremstillet af hvid kaolinholdig ler,  som er påført en hvid begitning (genstanden dyppes i en spand med vandtynd hvid ler), derefter bliver den indsat i ovn, herefter bemalet med blå kunst. Derefter tørret, dyppet i flydende glasur og slutbrændt. Den kejserlige kvalitet blev nøje kontrolleret og derfor helt i top.

Porcelænets kvalitet

Ud over produktion til kejserhoffets meget store mængder,  fremstilledes også til folket og til eksport, også i enorme mængder, men i en svagt lavere kvalitet, men dog en udmærket kvalitet. Mange former og bemalinger fremstilledes, men alligevel med en vis gennemgående stil.

Tidlige glasuren kunne måske sammenlignes med en appelsinskal. Luftblærer i de måske tykke glasurlag kunne give en ujævn overflade, der optræder helt anderledes, måske tungere end senere ting med en langt glattere glasur. Ofte en lige fodrand, ofte u-glaserede på undersiden.  Hvor glasuren stopper nederst ser man ofte en rosenrød farverand som fortæller om jern indhold. Dette er et godt kendetegn.

Hvad angår det blå hvide porcelæn, ser man gerne det samme blomstrende motiv gentaget igen og igen. Ved havfund finder man det samme blomster motiv igen og  igen, en  gentagelse som en håndfremstillet masseproduktion.

Det siges at 14hundredtallets keramiske frembringelse ikke er så teknisk fuldendt og ej heller så perfekt i tegning som det senere fra 15hundredtallets. Gode kendetegn. Kvaliteten øges i perioderne.

Farver, glasur og maleteknik

Den blå farve, i underglasur blå, er for tidlige Ming porcelænsarbejder en ofte – bleg sølvagtig nuance med lidt bredere penselstrøg. Det angives at den importerede kobolt blå var en mangelvare i 14hundrede tallets sidste halvdel, således at man i stor udstrækning var henvist til den hjemmefremstillede og mindre blå farve.

For perioden 1522-1566 angives den kaolinholdige ler at være sluppet op, hvorfor ler fra andre leverandør steder fandt sted med lavere kvalitet til følge. Importen af den blå kobolt meldes kommet i gang igen. Endog i meget store mængder, meldes produceret, herunder eksport med svingende kvalitet til følge.

Den nyere maleteknik metode udføres med farvekraftig optegning af motivets konturer og efterfølgende lysere og lettere med pensel farve udfyldning.

Emaljefarver over glasure begynder man at anvende samtidig med at den blå først er lagt under glasuren. Farverne grøn, blodig koral rød, turkis og gul anvendes. Ofte ses krukker o.a.  med figur scener.

Grønne Celadon fremstilles stadig. Det siges at madvarer serveret på celadon porcelæn skulle afsløre såfremt maden skulle være forgiftet. Hvidt porcelæn betegnes ´blanc-de-chin. I Dresden finder man i museums porcelæns samlingen August den Stærkes samling af bl.a. det hvide porcelæn.

Porcelænfremstillingen var hemmelig

Ming dynastiet varede næsten 300 år. Porcelænsfremstillingen udgjorde en meget stor hemmelighed. og der var stor straf var forbundet med en afsløring.  Alle europæiske fabrikker eksperimenterede intenst for at kunne fremstille porcelæn. Der dukker stadig mange eksisterende kvaliteter op.  I 1709 lykkedes det for August den stærke at løse gåden. Meisner porcelæns produktion kom hermed i gang. Det fortælles at storsamleren August den stærke byttede to kompagnier soldater bort mod erhvervelse af 6 gulv Ming vaser.

Ming porcelæn

Den fine Ming porcelæn er gennemskinnelig, hvilket et et godt kendetegn. Krukker, kander, vaser o.l. er altid samlet af to dele. En bund og en top. Sammenføjningen er så godt som altid at finde både udvendigt og indvendigt, dette er også et godt kendetegn.  3 farvede procelæn betegnes Sancai. Motiverne her kan være indridsede.

JADE-JADEIT

[Jade er nært forbundet med Kina, og splittet mellem Neolitisk Jade (tiden før 1500 f.k.) og derop efter. Jade interessen under Ming dynastiet er naturligvis langt ændret i forhold til tidligere. Den oprindelige kinesisk fundne jade er oftest grå/brun meleret. Fra 1600 tallet importeredes grøn jade fra Turmekistan og denne grønne jade fik en stor popularitet. Den grønne jade blev gerne anvendt til smykker og mindre kunstgenstande. Anvendelsen af grønne jader er karakteristisk for Ming tiden og især senere under Ching og helt op i nutiden. Hvide jade dukkede op noget senere og blev den jade alle ønskede og yderst populær. De hvide skæringer ser man i Ming tiden, Ching tiden og anvendt i skæringer i nutiden

 Ming jade

Ming jade viser ofte mindre dyrekunst, runde mindre maskotter 6-10 cm, med hul i midten til læderrem eller silkesnor og gerne til at bære på kroppen eller ophæng. De gamle rituelle jade frembringelser er helt yt. Hvid jade er hvad man ønsker og fortæller således også at der er tale om en nyere fremstilling og i den dyre prisklasse. Burma har opnået en endog meget stor eksport af grøn jade.

Brush washer

Denne type dukker op her og der. Enhver studerende eller udøvende kunster har på sit skrivebord et sæt.  Ligesom på et af os kendte arbejdsbord eller studie skrivebord. I Kina før kuglepenne, anvendtes kalligrafi, d.v.s. det at udtrykke sig skiftlig men med sort blæk og pensel.  Herudover skal der bruges en pensel holder, en container til blæk, vand (water dropper), og en penselrengørings væske container (gerne udformet som dyrefigur) (brush washer).  Jade som toppen af kvalitet var perfekt anvendeligt, og gerne fantasifuldt udformet med en hulning til vand eller blæk.   

Keramik

Keramiske fremstillinger er konsekvent udgået og erstattet af porcelæn. Dog levede en produktion af mindre grønne glaserede sekskantede krukker beregnet til ingefær. På Statens Museum for kunst hænger et stort guldalder maleri af en ældre kinesisk måske kejser og hans hustru, og foran på anretter border er netop en grøn sekskantet ingefær krukke placeret. Låget til sådanne krukker kunne være af keramik måske u glaseret, eller måske i forgængeligt materiale, og det hele snøret ind i en finurlig bast bære ting. Disse er fremstillet helt op til nu tiden. 3 gange så store krukker fremstilledes ligeledes i mange forskelligartede glaseringer men altid med en rand øverst af hjerter. Der findes endog tønde store krukke beholdere til spise varer.

Keramiske gravfigurer

Gravfigurer er nydeligt glaseret med blå, grøn og gul etc. gerne 25 cm høje. Forestillende hele spektret af service personale fra en fin kinesisk familie, tjenere af enhver art, krigere, krigere på hest, kunstnere af enhver art, personale til vedligeholdelse af ejendom osv. Alle er nydeligt fremstillet og gerne ubeskadiget på trods af langt ophold i jordforhold.

Bronze

Bronzekar