Mexico

TLATILCO- Mexico-Pretty Woman

Tlatilco var en stor præ-columbiansk landsby i Mexicodalen.  Norden ved Mexico City og Nord for Texcoco søen. Kulturen blomstrede og går tilbage til år 1000-700 (-450)f.k. hvorefter den forsvandt. (mange år senere slog Aztecerne sig ned her, men har intet med den tidligere Tlatilco kultur at gøre. Tlatilco kulturen dukkede frem i dages lys, i forbindelse med udvinding af bygnings ler. Store mængder af små keramik kvinde figurer dukkede op. Herunder også keramiske små figurer af fortidsdyr, som ikke fandtes, også alm. keramik, jade og stenvåben. Et væld af omtale om fundene nu også kunne være ægte har fundet sted lige siden. Problematikken har gået på om keramik fortids dyrene kunne være ny fremstillede. I mange skrevne tekster omkring fundene omtales de slet ikke.  Fundne kan jo udmærket skyldes efterligninger af fortidsdyrerestser fundet af kultur folkene i jorden.  I dag er der intet tilbage af Tlatilcos omfattende kultur.  Kun at navnet Tlatilco betydningsmæssigt henfører til begravelse.

Det meldes at lignende figurer er dukket frem mange steder i Mexico.  De menes gået med i graven ved gravsætninger.  Religionsmæssigt havde de jo alene den religiøse tro som de selv havde frembragt gerne via en central shaman (åndemaner) i samfundet. De er jo lige som alle andre bange. Bange for alle tænkelig lidt usædvanlige forhold og begivenheder. Man kunne ønske sig utallige ting ved sådanne ofringer, lige fra fertilitets spørgsmål, til vejrmæssige forhold, til lykke i ufredstider, og alt muligt andet.  Mange Pretty Woman ses i denne samling.