Tumaco

Tumaco kulturen
Tumaco indianerne levede ved Stillehavskysten i sydvest Columbia, det menes at de har været bosat i områderne i flere tusinde år, men man mener det var omkring år 500 f.k.-200 e.k. de havde deres storhedstid.Det var en sofistikeret indianerkultur, selv om der ikke er fundet bevis for de havde et skrevet sprog. De var bosat som stammefolk, der efterfølgende blev klaner. Typisk for Tumacofolket var deres kranieform. Lige fra barnsben blev kraniet bundet op, så kraniet blev formet med det aflange baghoved, hvilket også går igen i keramik figurerne. Deres øreflipper og næser var udsmykket med øreringe og næsepiercinger, og om halsen bar de halskæder.
Tumaco religion
Leveforholdene hos Tumaco kulturen var, som hos mange af de andre kulturer, baseret på jagt, fiskeri og dyrkning af jorden, hvor majs har været en vigtig afgrøde.  Deres religion var baseret flerguderi, såvel som naturreligion. De respekterede alt levende fra jaguaren til krybdyr.Shamanen var den øverste religiøse leder og begravelser i jordhøje var forbeholdt eliten.I gravhøjene, som man i dag kan se som små bakkede pyramider, der rejser sig i Tumacos land, er der fundet keramik figurer. Keramikken blev ofte anvendt i religiøst øjemed og til gravsætninger.
Tumaco keramik
Tumaco indianerne var dygtige til guldarbejder og keramik.  De mange små keramik figurer der er fundet i gravhøjene er nemme at udpege og genkende ud fra deres keramik farve. Hvor andre keramikfigurer fra indianerstammerne i Columbia er brunlige eller rødlige, så er Tumaco figurerne grålige.Keramikfigurerne udgjorde helligfigurer eller idoler og det er de forholdsvis mindre grå keramik hoveder, man har fundet i gravene.Ud over keramik hoveder og masker, blev der fremstillet stående figurer, som blev udført med stor omhyggelighed og akkuratesse. Endvidere er der fundet keramik stempler med mønstre, som man mener blev anvendt til trykning på stof.
Tidslinje
Inkaernes indtog i 1400 tallet har været voldsomt.  Efterfølgende under Inka lederen Huayna Capac systematiseredes mange forhold som på langt sigt gav lokal befolkning øgede og bedret forhold.