Cambodia

CAMBODIA, 800 e.k. – 1300 e.k.

Landet har gennemlevet en omtumlet tilværelse. Ca. 14 mill. indbyggere. Ligger mellem Thailand i vest, Laos i Nord, og Vietnam i Øst. Kulturen har nærmest sin etablering i år 800 ved landets store sø Tonle Sap. Religionen er Hinduistisk. Landet voksede med passende klima og passende regn. I år 1100 op startes tempelbyggeri og det fortsætter frem til 1400 tallet. Kongens gravplads. Ved kongens død påbegyndes straks et næste palads. Begravelses høje omgiver paladset. Beboelse oven på en grav er det normale.

I 1431 e.k. angribes kongedømmet af thaifolket med kongen af Ayutthayo. Der plyndres, al modstand nedkæmpes og hvad der kan destrueres, bliver destrueret.  Det hedder sig at kulturen kollapsede, befolkningen forsvandt.  Sidste tempel blev bygget 1295 e.k.  sproget glider ud i løbet af 3 dekader.  Religionen skifter fra Hinduisme til Budisme.  Langvarig tørke dukker op.  Monsunen giver ukhæmmede voldsomme uberegnelig og kortvarig regn.  Folket er ellers berømt for evnen til opbygning af vandreservoirer i endog meget store omfang.  Disse mange forhold har alle på hver sin måde medvirket til kulturens kollaps. Det angives at eliten allerede 100 år forud var i gang med at sive væk syd på til det der senere blev Hovedstaden Phnom Penh.

Enormt beboede områder, bl.a. med mange vandreservoirer har omgivet kongens palads. De i junglen fundne templer har nu givet en stor turisme.  I forbindelse med Cambodia er det nærmes alene dette der tales om.

Museumsgenstande; Der er fundet større sandstens skulpturer, bronze afstøbninger mest gudkommelige ansigter og mindre budda figurer og endelig keramik.

Keramik

Keramikken der er dukket op er nærmest ikke eksisterende.  Men alligevel. Der er vanbeholdere, urner, men de meste interessante er de mindre kar.  Formodentlig væske beholdere.  De har en karakteristisk mørk brun glaseret overplade, gerne med dyre ansigt og øjne. Bund er uglaceret.