Longshan

Longshan kulturen

Longshan kulturen  i Kina (periode 3000-1900 f.k.) ligger lidt syd for Beijing og mellem Hongshan i Nord, og Liangzhu i syd. Longshan kulturen omtales oftest som sort æggeskals keramik kulturen. Kulturens efterladenskaber kom første gang frem i lyset omkring 1928, og med første arkæologisk gravning et par år senere.  Kulturen består af mange varianter, den har fået navn efter byen Longshan i Shandong. Blev kendt for fint poleret sort æggeskals keramik. Dygtighed og brug af pottemagerhjulet er kendetegn.  Det er meget interessant at vide at de 3 vigtigste jade kulturer ligger på linje fra nord mod syd forbi nuværende Beijing, Hongshan og dermed  ind i Inner Mongoliet, (Beijing ligger syd for Hongshan), Longshan ligger syd for Hongshan og Beijing, Sydligst ligger Liangzhu. Fra omkring år 3100 f.k. til omkring 2800 f.k. eksisterede disse kulturer (også Dawenkou) samtidigt, hvilket naturligt betyder naturlig udveksling/handel kulturerne imellem, hvilket også betyder at typiske jader og keramikker for én kultur bestemt kan dukke frem i lyset i et andet kulturområde. Hvilket naturligvis gør bestemmelser og dateringer vanskeligere og mere uvisse.

Jade

Jaden har spillet en væsentlig rolle, ikke mindst for eliten. De mange jader der er genfundet og det i nærmest fejlfri stand skyldes at disse har ikke været gjort til genstand for dagligt brug, de har været fremstillet til brug i det næste liv efter døden.  Fundne og udgravede gravkompleksser har for elitens vedkommende indeholdt endog store mængder jade.  Man forbandt jaden med udødelighed og uforgængelighed, jaden var det dyreste eje. Det har vist sig at holde stik, men kun uforgængelighed for jaden ikke for den afdøde person som næsten altid ved udgravning er helt blevet til støv.

Landets opdyrkning

Man opdyrkede landet; hirse, ris, hvede meldes genfundet. Dyrehold omfattede mest gris, hunde (oså til at spise), spredt får og geder.  Håndværksmæssige og mere kunstneriske fremstillinger har været en del af samfundet, det være sig fremstilling af brugs keramik såvel som keramik fremstillet til rituelt brug, værktøjer, tekstiler, jade og metaller.  Heraf har keramik og jade genstande haft bedste overlevelses muligheder til nutiden grundet disse produkters uforgængelighed.  Handel/byttehandel har naturligvis fundet udbredt sted. Kulturen ender op med nedgang som måske kan tilskrives klimatiske ændrings forhold. Fra kultur til kultur vil tydelige specifikke forhold gøre sig gældende, jaden i Longshan har klare genkendeligheder. Keramikkens sorte æggeskals fremtoning er helt sin egen.  Dog har handelsmæssig spredning af produkter gjort sig gældende og dette også ved at Longshan fremstillede genstande er fundet langt fra fremstillings værkstedet.