Pakistan

Landet i Sydasien ligger klemt inde mellem Afghanistan og Indien, men med adgang til havet, det arabiske hav i syd. Befolkningen over 140 millioner. Specielt med interesse for gammel tid og ikke mindst arkæologi, er specielt Indus kulturen den meget omtalte. Over 1000 oldtids ruiner er fundet spredt over hele landet som har sin rod tilbage til da Indus kulturen var dominerende til den kollapsede og forsvandt omkring 1200 e.k. Indus kulturen har navn efter et vigtigt udgravnings sted Harappa.  Mohenjo-daro er et andet stort udgravnings område. Indus floden gennemløber landet med vandtilløb fra 5 større bifloder.  Sommermonsunen med rette mængde nedbør har gjort landbrug helt essentielt. Industrielt har landet udviklet sig voldsomt.