Maya kulturen

Maya kulturen den Neolitiske periode

Neolitisk periode 3000 f.k. – 800/900 e.k. til 1492e.k. ved Colombus ankomst.

Mayaerne lever i nærmest hele Mexico og landene syd for. Maya kulturen forsvandt, men Mayafolket lever stadig.  Området er kæmpe stort med alle former for geografisk forhold med bjerge, urskove, stepper, landbrugsjord etc.

Kulturelt udviklede Mayaerne alt fra alm beboelse bygget af træstolper til hellige stentempler til eliten og til guderne, herunder gravsætninger i form af pyramider forbeholdt kongen. Når næste konge døde var der tradition for gravsætning ved den eksisterende pyramide og derefter at bygge en ny udvidelse uden på den gamle også ved at ilægge mange af afdøde regentents egne genstande såvel som rituelle genstande.

Man tilskriver folkeslaget Olmekerne bosat i og omkring Vera Cruz (dem med de op til over 2 meter i omkreds store udhuggede stenhoveder med hjelm på). (Fundet kun omkring 16 stk. og i meget snævert terræn område).  I gravsætninger og mudder omgivne gravsætninger er fundet baby figurer udformet ansigtsmæssigt som de rundagtige mega store stenhoveder.  Alle også baby figurerne med tykke læber og brede næser som negroide træk. Olmeker kulturen tilskrives som værende ophav til Maya kulturen.  Omfattende handel fortælles at have fundet sted allerede dengang i vidt og bredt omfang.

Mayaerne etablerede mange bystater alle med pyramider.  Jorden opdyrkedes intensivt ved bl.a. at alle træagtige vækster fældedes, at gøde jorden beskrives som et ikke værende fænomen.  Hen af vejen må udbyttet forventet at falde.  Måske én af årsagerne til at Mayaerne mellem år 800e.k. op til måske 900e.k. forlod deres bymæssige bebyggelser og efterlod disse tomme og lod dem springe i skov. Mayerne siges at have bevæget sig nord på og have fundet plads hvor det nuværende Chichen Itza ligger. Hvilket antal mennesker melder historien intet om.  Området skulle være beboet af en Itza kultur, som i sagens natur må være en gren af Mayaer.  Mayaerne, inden de forlod de mange sammenliggende områder, udhuggede de på steler og stentrapper deres historie indtil dette stoppede helt i forbindelse med at områder blev forladt.  Mayaerne havde en veludviklet kalender, som endte 21. december 2012 hvor Verden skulle gå under. Det skete ikke. Man mener at man har glemt at få med, at det blot betød at en ny lang tids kalender starter her.  Mayaerne havde opfundet et slags skrift system i form af hieroglyffer, store dele er nu dechifreret.  I Chichen Itza findes en stjerne observatoriums ruin, rundformet omkring det mindre tårn med regelmæssige udhuggede væske beholdere i arbejdshøjde.  Man mener at de når de er vandfyldte spejlede himmelbilledets stjerne forhold.  Måske en stjerne observations læreplads.  Mindre med mellem store sten opstablede huler er fundet, kunne også være en slags oplærings plads til Maya elever.

En spansk præst beordrede de mange Maya skrevne bøger destrueret og brændt, kun fire bøger er bevaret fordelt over museer. Steninskriptionerne bevaredes.  Man kan godt undres over at Mayaernes forsvinden fra de mange stor områder ikke er gennem klarlagt for længst. Visse områder er stadig beboet af folk i ubrudt linje. Det må ligge klart at uden mad og drikke kan en befolkning ikke hverken leve eller overleve.  Hvad kunne få Maya befolkningen til at forlade en gammel hjemegn.  Sult, vandmangel, kaotisk vejrforhold, oversvømmelser, vulkan udbrud med langvarig solafskærmning og vejrforhold med ødelæggelse af dyrknings forhold til følge, tørke i bare få år slår udbytte fra dyrkning helt itu. Man mangler ligesom omfattende samtale med befolkning om årsagerne.  Omfattende efterkontrol af jordbunds forhold. Mangler sammenligning med andre forsvundne kulturer.  Mange gamle, næsten alle, rigtig store gamle forsvundne kulturer er gået under og har bare efterladt ruiner og i heldige tilfælde andre efterladenskaber oftest i form af uforgængeligt keramisk materiale, oftest i forbindelse med gravsætninger.

Det berettes at de migrerende Mayaer trak mod nord og bl.a. til Chichen Itze området, etablerede et endog meget stort byområde.  Toltekerne, et omvandrende folk fra det Nordlige Mexico der ligeledes fik problemer med en opvokset storbefolkning.  De delte sig. En gren af Toltekerne havde erfaret at der skulle være forholdsvis ledigt og dette i Chichen Itza området.  De medbragt deres noget krigeriske kultur.  De etablerede sig i området. Man kan ikke forestille sig denne migrationsvandring er sket uden krigsmæssige voldsomheder.  De dominerede området.  Deres kultur omfattede en rygliggende stenskulptur med løftet hoved og med en rund stentallerken formet plade på maven. Stenfiguren havde navnet Chac Mol.  Ved ofringer var denne plade beregnet til den ofredes vitale dele, også ved menneske ofringer. Det fortælles også at en ung mand skulle ofres ved en Maya ceremoni ved nedsmidning/nedsænkning i en Cenote.  (stor vandbrønd, mange cenoter ligger cirkulært i samme afstand for meteor nedslaget for 66 millioner år siden på Yukatan) halvøen. Cenoterne er dannet som en konsekvens af nedslaget. Mod sædvane overlevede den unge mand, og berettede at han havde fået et syn der berettede at de (Mayaerne) skulle tage kampen op og smide Toltekerne ud af området.   De gjorde det.  Toltekerne fortrak og bosatte sig i nuværende by Mayapan, godt stykke mod øst.

At følge med i udviklingen om Mayaerne og opdagelserne i Mexico, er værd at følge med i.